Το ασβέστιο στη διατροφή του παιδιού

Στο καθημερινό διαιτολόγιο του παιδιού, σημαντικό ρόλο παίζει το ασβέστιο. Όλοι γνωρίζουμε ότι το ασβέστιο χτίζει γερά και υγιή οστά. Ιδιαίτερα στην παιδική ηλικία, το ασβέστιο χρησιμοποιείται για τη δόμηση των οστών, διαδικασία που ολοκληρώνεται περίπου στα είκοσι χρόνια.

Το ασβέστιο παίζει σημαντικό ρόλο επίσης στη λειτουργία των μυών, καθώς μεταφέρει τα μηνύματα μέσω των νεύρων και της  απελευθέρωσης των ορμονών.  Όταν η πρόσληψη ασβεστίου είναι χαμηλή, για να εξασφαλιστεί η φυσιολογική λειτουργία των κυττάρων, ο οργανισμός αναγκάζεται να στερήσει κάποια ποσότητα ασβεστίου από τα οστά, με επικίνδυνες συνέπειες. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να εξασφαλιστεί η επαρκής πρόσληψη ασβεστίου, προκειμένου να μην στερούνται τα οστά την ποσότητα που χρειάζονται.

Οι συνιστώμενες ημερήσιες ποσότητες ασβεστίου είναι 500mg (περίπου 2 ποτήρια γάλα) για παιδιά ηλικίας 1-3 ετών, 800mg (περίπου 3 ποτήρια γάλα) για παιδιά ηλικίας 4-8 ετών και 1.300mg για παιδιά και εφήβους ηλικίας 9-18 ετών.

Το ασβέστιο υπάρχει σε μεγάλες ποσότητες κυρίως στα γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως γάλα, τυρί και γιαούρτι, αλλά και σε άλλες τροφές, όπως σε πράσινα φυλλώδη λαχανικά, στο μπρόκολο, τα φασόλια, τα αμύγδαλα, το ψωμί και το χυμό πορτοκαλιού. Για την καλή απορρόφηση του ασβεστίου απαιτείται και επαρκής πρόσληψη της βιταμίνης D, συστατικό που, καθόλου τυχαία, υπάρχει στα περισσότερα γαλακτοκομικά προϊόντα.

Επειδή σταδιακά μετά την ενηλικίωση οι ποσότητες ασβεστίου των οστών μειώνονται, είναι κρίσιμο να έχουν «εξοπλιστεί» στην κρίσιμη παιδική και εφηβική ηλικία επαρκώς.

Σε περίπτωση που το παιδί εμφανίζει δυσανεξία ή ευαισθησία στη λακτόζη, μπορεί να καταναλώνει τυρί ή γιαούρτι, ώστε να λαμβάνει το ασβέστιο από αυτές τις πηγές. Ιδιαίτερα το τυρί φέτα έχει ξεχωριστή διατροφική αξία.
Επειδή, επίσης, η διατροφή των παιδιών δεν είναι πάντοτε ισορροπημένη και καθώς ο αριθμός των παιδιών  με αυξημένα επίπεδα χοληστερίνης μεγαλώνει, συχνά οι παιδίατροι συστήνουν την κατανάλωση γάλακτος με χαμηλά λιπαρά, όμως μετά τα 2 έτη, το οποίο δεν υστερεί διατροφικά από το πλήρες.
Για να εξασφαλίσετε ότι το παιδί σας λαμβάνει αρκετή ποσότητα ασβεστίου, βοηθήστε το να κάνει συνήθεια να πίνει γάλα πρωί και βράδυ, βάλτε τυρί στα σάντουιτς και συνοδεύστε τα μεσημεριανά γεύματα με τυρί φέτα ή άλλα λευκά τυριά. Θυμηθείτε, επίσης, ότι τα κίτρινα τυριά έχουν πολλά λιπαρά και ότι το γάλα με κακάο δεν βοηθά την απορρόφηση του ασβεστίου.