Αρχική σελίδα 0 - 12 μηνών Ποιά μωρά κινδυνεύουν να εμφανίσουν αλλεργίες ή άσθμα;

Ποιά μωρά κινδυνεύουν να εμφανίσουν αλλεργίες ή άσθμα;

Η εμφάνιση αλλεργιών και άσθματος ειδικά στους πρώτους μήνες της ζωής του μωρού είναι ένα ζήτημα που απασχολεί πολύ τους παιδιάτρους και τους γονείς. Ορισμένα μωρά κινδυνεύουν περισσότερο από άλλα και αυτό έχει γίνει αντικείμενο μελέτης από τους ερευνητές τα τελευταία χρόνια.

Πρόσφατη μελέτη απέδειξε ότι η έκθεση σε κατοικίδια κατά την εγκυμοσύνη, ο τρόπος τοκετού (φυσικός ή καισαρική τομή), αλλά και γενετικοί παράγοντες που σχετίζονται με τη φυλή αποτελούν παράγοντες που επηρεάζουν τον κίνδυνο να αναπτύξουν αλλεργίες τα μωρά στην πρώιμη ηλικία από τη γέννηση έως και 2 ετών.

Η μελέτη βασίστηκε σε μετρήσεις της ανοσοσφαιρίνης Ε ή αλλιώς IgE, που σχετίζεται με εμφάνιση αλλεργίας και άσθματος, σε σχεδόν 1.200 παιδιά και πραγματοποιήθηκε από ομάδα ερευνητών στο  Νοσοκομείο Χένρι Φορντ  και είναι από τις πρώτες που έριξαν φως στους βιολογικούς μηχανισμούς που αυξάνουν τον κίνδυνο αλλεργικών αντιδράσεων.

Οι ερευνητές αναφέρουν ότι το ανοσοποιητικό σύστημα του μωρού επηρεάζεται από την έκθεσή του σε ένα ευρύ φάσμα μικροβακτηρίων που μπορεί να βρίσκεται στον χώρο του σπιτιού ή κατά τη διαδικασία του τοκετού. Με αυτόν τον τρόπο, επηρεάζεται η ανάπτυξη του ανοσοποιητικού συστήματος και κατά συνέπεια ο μηχανισμός που «πυροδοτεί» καταστάσεις όπως αλλεργίες και άσθμα.

Η θεωρία, άλλωστε, που υποστηρίζει ότι η έκθεση του ανοσοποιητικού συστήματος κατά την πρώιμη παιδική ηλικία σε μικροβιακούς παράγοντες έχει επίδραση στον τρόπο που αναπτύσσεται και που αντιδρά, δεν είναι καινούρια. Πολλές έρευνες έχουν αποδείξει ότι η έκθεση σε κατοικίδια προστατεύει κατά της εμφάνισης αλλεργίας στα πρώτα χρόνια της ζωής, ενώ έχει αναφερθεί ότι τα μωρά που γεννιούνται με φυσιολογικό τοκετό και περνούν μέσα από τον τράχηλο εκτίθενται σε περισσότερο όγκο και ποικιλία βακτηρίων, κάτι που ενεργοποιεί το ανοσοποιητικό σύστημα καθιστώντας το πιο αποτελεσματικό, ώστε να παρέχει μεγαλύτερη προστασία.

Επίσης, επαληθεύτηκε από τη μελέτη ότι για άγνωστο λόγο που σχετίζεται με το γονιδίωμα, η Αφροαμερικανοί δείχνουν να έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης αλλεργιών σε σχέση με τις υπόλοιπες φυλές.

Άλλη παλαιότερη έρευνα υποστηρίζει ότι τα πρωτότοκα παιδιά αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο, επειδή οι συνθήκες που επικρατούν στη μήτρα κατά την κύηση είναι πολύ διαφορετικές σε σχέση με τα επόμενα παιδιά, καθώς πρόκειται για την πρώτη κύηση. Γενικότερα πάντως, οι επιστήμονες θεωρούν ότι η σειρά γέννησης έχει επίδραση στην ανάπτυξη του ανοσοποιητικού συστήματος.

Ένας ακόμη παράγοντας που έχει αναφερθεί στο παρελθόν ότι οδηγεί σε μεγαλύτερη ευαισθησία για αλλεργίες και άσθμα είναι ο βαθμός του στρες που βιώνει η έγκυος μητέρα. Ο παράγοντας αυτός ανήκει στους περιβαλλοντικούς παράγοντες, αντί στους γενετικούς. Αποδείχτηκε ότι εάν η μητέρα βιώνει άγχος και στρες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, αυτό μπορεί να επιδράσει στο ανοσοποιητικό σύστημα του μωρού της.

Ημερ/νία δημοσίευσης: 12 Αυγούστου 2011