Αρχική σελίδα ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Εκπαίδευση για την τουαλέτα – τι άλλο μπορεί να σημαίνει;

Εκπαίδευση για την τουαλέτα – τι άλλο μπορεί να σημαίνει;

Ανάμεσα στην ηλικία των 2,5 έως 3,5 ετών το παιδί, αλλά και οι γονείς, ζουν μια σημαντική κατάκτηση, την εκπαίδευση για την τουαλέτα και την κατάργηση της πάνας. Εκτός, όμως, από το ότι καταργούμε την πάνα και την αλλαξιέρα, ότι βάζουμε στη ζωή μας το γιογιό και τα καινούρια υφασμάτινα βρακάκια και ότι το παιδί μας ειδοποιεί πότε θέλει τουαλέτα, τι άλλο μπορεί να σημαίνει αυτό το αναπτυξιακό βήμα;

Η περίοδος όπου βιολογικά το παιδί είναι έτοιμο να εκπαιδευτεί για την τουαλέτα, που σημαίνει ότι το νευρικό σύστημα είναι αρκετά ανεπτυγμένο, ώστε να μπορεί το παιδί να ελέγχει τους σφιγκτήρες μυς, συμπίπτει με ένα σημαντικό και αλληλοσυνδεδεμένο βήμα στη συναισθηματική και γνωστική του ανάπτυξη. Μετά την κορύφωση των παρορμήσεων στην ηλικία των 2 ετών, το παιδί αρχίζει να διαπιστώνει δύο πράγματα, καθώς εξελίσσεται. Πρώτον, ότι μπορεί να έχει κάποιον έλεγχο στον ίδιο τον εαυτό του και τις παρορμήσεις του και δεύτερον, ότι μπορεί να αποφασίζει για πράγματα που αφορούν τον εαυτό του.

Ο έλεγχος των εσωτερικών παρορμήσεων αρχίζει σταδιακά, με τη βοήθεια των γονέων και της κατανόησής τους, αλλά ταυτόχρονα και με την αναπόφευκτη επιβολή κανόνων που αφορούν τον τρόπο που λειτουργεί η οικογένεια και η ευρύτερη κοινωνία. Το παιδί αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι οι ορμές που το κατακλύζουν δεν είναι αποδεκτό να εκδηλώνονται με όση ένταση επιθυμεί το ίδιο. Αρχίζει να αντιλαμβάνεται ότι υπάρχουν κανόνες και όρια, καθώς και αποδεκτοί τρόποι έκφρασης των συναισθημάτων του. Το ίδιο ακριβώς βιώνει και στο σώμα του κι έτσι, όπως ελέγχει τις παρορμήσεις του ψυχισμού του, μαθαίνει να ελέγχει τις απεκκρίσεις του. Η επιτυχία του στον έλεγχο αυτό είναι κάτι που το κάνει υπερήφανο που μπορεί να ασκεί έλεγχο στο σώμα του και το χαροποιεί ιδιαίτερα η θετική απόκριση σε αυτή την επιτυχία από τους γονείς και το περιβάλλον του. Αυτός είναι και ένας σημαντικός λόγος που πρέπει οι γονείς να εκφράζουν την ευχαρίστησή τους για την επιτυχία του παιδιού στην εκπαίδευση για την τουαλέτα, χωρίς ταυτόχρονα να εκδηλώνουν τη δυσαρέσκεια τους σε περίπτωση αποτυχίας.

Πέρα από το ότι μπορεί να συγκρατεί τις ορμές του και να έχει αυτοέλεγχο, το παιδί προχωρά ακόμη πιο πέρα, ιδιαίτερα καθώς μπαίνει στην περίοδο που συνειδητοποιεί ότι μπορεί να αποφασίζει για τον εαυτό του. Μπορεί να αποφασίσει το ίδιο πότε θα πάει στην τουαλέτα, έχει την πρωτοβουλία και είναι υπεύθυνο το ίδιο για τον εαυτό του. Η διαφορά από την προηγούμενη κατάσταση είναι τεράστια, καθώς πριν ήξερε ότι το πότε θα κάνει τσίσα ή κακά δεν είχε καμία σημασία, δεν χρειαζόταν να έχει αυτή την ευθύνη και ήταν επαναπαυμένο ότι πάντα μία πάνα είναι διαθέσιμη. Βλέπει τώρα ότι έχει αυτονομία και ότι αποφασίζει το ίδιο για τις ενέργειές του, αναλαμβάνοντας την ευθύνη των αποφάσεών του. Μπορεί σε εμάς τους μεγάλους να ακουστεί υπερβολικό ότι η φράση «μαμά, θέλω να κάνω τσίσα» αποτελεί  μια σπουδαία συνειδητή απόφαση του παιδιού, όμως για την φυσιολογική ψυχοπνευματική ανάπτυξη του παιδιού είναι κάτι εξαιρετικά σημαντικό.

Ενισχύστε, λοιπόν, το παιδί σας στην εκπαίδευση για την τουαλέτα, χαρείτε μαζί του για την επιτυχία του, εκφράστε του τον έπαινο και νιώστε υπερήφανοι για την πολύπλευρη πρόοδο. Κατανοήστε τη σημασία που έχει αυτού του είδους η εξέλιξη και θυμηθείτε πως δεν είναι υπέρ του παιδιού η περίοδος που θα ξεκινήσει η εκπαίδευση να είναι πολύ νωρίτερα ή πολύ αργότερα από την αντίστοιχη ηλικιακή περίοδο, λαμβάνοντας βέβαια υπόψη ότι το κάθε παιδί έχει τους ιδιαίτερους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης.