Αρχική σελίδα ΑΝΑΠΤΥΞΗ & ΦΡΟΝΤΙΔΑ Είναι το πρόγραμμα του παιδιού σας φορτωμένο;

Είναι το πρόγραμμα του παιδιού σας φορτωμένο;

Σχολείο, αγγλικά, γαλλικά, αθλήματα, ωδείο, ζωγραφική, θεατρικό και… η εβδομάδα σας είναι εντελώς κλεισμένη! Σίγουρα, θέλετε το καλύτερο για τα παιδιά σας και θα κάνετε τα πάντα για να του το προσφέρετε. Άλλωστε, τα προγράμματα που προσφέρονται στις μέρες μας καλύπτουν όλα τα γούστα και υπόσχονται να εξελίξουν προς το καλύτερο τα παιδιά, αλλά συχνά μας παρασύρουν να το… παρακάνουμε.

Νιώθετε πως είστε συνεχώς με ένα ρολόι στο χέρι και πίσω από ένα τιμόνι μεταφέροντας τα παιδιά στην επόμενη δραστηριότητα; Δεν προλαβαίνετε να μιλήσετε ή να δείτε τους φίλους σας ούτε καν το Σαββατοκύριακο; Νιώθετε συχνά κόπωση και το ίδιο βλέπετε πως νιώθουν και τα παιδιά σας; Τα παιδιά έχουν μόνο χρόνο για σχολείο, μελέτη και οργανωμένες δραστηριότητες όλη την εβδομάδα; Μήπως ήρθε η ώρα να σκεφτείτε αν το πρόγραμμα του παιδιού, αλλά ταυτόχρονα και το δικό σας, είναι υπερβολικά φορτωμένο;

 

Πώς θα καταλάβετε ότι το παιδί σας έχει υπερβολικά φορτωμένο πρόγραμμα;

Το κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και αντιδρά διαφορετικά στην πίεση και την έλλειψη χρόνου, αλλά γενικά υπάρχουν κάποια σημάδια που θα σας κάνουν να σκεφτείτε ότι το πρόγραμμά του είναι υπερβολικά φορτωμένο. Αυτά μπορεί να είναι: το παιδί είναι συνέχεια κουρασμένο ή νιώθει άγχος, αισθάνεται θλίψη και δεν έχει κέφι και διάθεση. Μπορεί να παραπονιέται ακόμη και για σωματικά συμπτώματα, όπως πόνος στο κεφάλι ή το στομάχι και έχει μειωμένη διάθεση για φαγητό ή ο ύπνος του δεν είναι καλός. Στο σχολείο δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί και να αποδώσει, όπως πριν.

Πολύ πιθανό, ιδιαίτερα εάν εσείς οι γονείς μεταφέρετε το παιδί σας σε όλες τις δραστηριότητες, να νιώθετε κι εσείς κουρασμένοι και αγχωμένοι. Εάν νιώθετε ότι υπάρχει κάποια υπερβολή και κουράζεστε κι εσείς πολύ, το πιο πιθανό είναι πως το ίδιο νιώθει και το παιδί σας.

 

Τι μπορείτε να κάνετε;

Κάντε μια επανεκτίμηση της κατάστασης και του προγράμματος του παιδιού. Σκεφτείτε αρκετά εσείς ως γονείς και στη συνέχεια συζητήστε το μαζί του. Γράψτε σε μια λίστα όλες τις δραστηριότητες της εβδομάδας και αξιολογήστε ποιές είναι απαραίτητες, ποιές αγαπάει πιο πολύ και ποιές μπορείτε να αφαιρέσετε. Ίσως νιώσετε ανακούφιση τόσο εσείς όσο και το παιδί σας. Λάβετε σοβαρά υπόψη τη γνώμη του, ως προς το τι του αρέσει, π.χ. ποιό άθλημα προτιμά να σταματήσει ή να συνεχίσει.

Λάβετε σοβαρά υπόψη: 

  • τον χρόνο που απαιτείται για την κάθε δραστηριότητα μαζί με τον χρόνο μετακίνησης - μήπως χάνετε πολύ χρόνο στις μετακινήσεις;
  • τι δυνατότητες υπάρχουν ανάμεσα σε διαδοχικές δραστηριότητες - μήπως χάνετε ενδιάμεσα χρόνο που δεν μπορείτε να εκμεταλλευτείτε και ούτε να ξεκουραστείτε;
  • πόσος χρόνος απομένει για ελεύθερο παιχνίδι στο σπίτι ή με φίλους - θυμηθείτε ότι το ελεύθερο και χαλαρό παιχνίδι είναι το πιο απαραίτητο στοιχείο στο πρόγραμμα του παιδιού σας
  • πόσος χρόνος απομένει για ξεκούραση και ύπνο - εξασφαλίστε του οπωσδήποτε χαλάρωση και επαρκή ύπνο
  • την ηλικία του παιδιού - κάποια πράγματα ίσως είναι κουραστικά για την ηλικία του
  • την προσωπικότητά του, τις αντοχές του και τις επιθυμίες του - δώστε του τη δυνατότητα να επιλέξει ελεύθερα
  • τις δικές σας αντοχές - δεν χρειάζεται κάθε μέρα να είναι ένας εξαντλητικός αγώνας δρόμου, το παιδί σας θέλει να μπορεί να παίξει χαλαρά μαζί σας

 

«Το παιδί θέλει όλες αυτές τις δραστηριότητες»

Τι γίνεται, όμως, όταν έχετε αντιληφθεί ότι υπάρχει υπερβολή στο πρόγραμμα του παιδιού, όταν το βλέπετε πολύ κουρασμένο, αλλά εκείνο επιμένει ότι θέλει να τα συνεχίσει όλα; Τότε, θα πρέπει να το βοηθήσετε να βρει το μέτρο. Πιθανότατα το παιδί σας έχει «μπει στο παιχνίδι» της υπερ-δραστηριότητας, είτε λόγω χαρακτήρα, είτε επειδή αυτό έχει διδαχτεί, είτε επειδή αυτό του εμπνέει το περιβάλλον του σχολείου, είτε επειδή δεν θέλει να υστερεί από τους υπερ-δραστήριους φίλους του.

Ο ρόλος σας θα είναι να του εξηγήσετε με λογικά επιχειρήματα ότι η υπερβολή θα το βλάψει και πως υπάρχουν προτεραιότητες, όπως ο ύπνος και η ξεκούραση. Βοηθήστε το να καταλάβει ότι δεν χρειάζεται να έχει τόσες απαιτήσεις από τον εαυτό του, εξηγήστε του ότι εσείς δεν έχετε όλες αυτές τις απαιτήσεις από αυτό και βοηθήστε το να επιλέξει τι θα συνεχίσει και τι θα σταματήσει, θέτοντας λογικά όρια. Θα το πείσετε πιο εύκολα, όταν του προτείνετε εναλλακτικές ήπιες δραστηριότητες, π.χ. ένα παιχνίδι μαζί σας ή βόλτα στο πάρκο.

 

Συμπερασματικά

Θυμηθείτε πως το κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και η κάθε οικογένεια έχει τους δικούς της ρυθμούς και ενδιαφέροντα. Για παράδειγμα, για μια οικογένεια στην οποία οι γονείς αθλούνται συστηματικά και τα παιδιά θέλουν να τους  μιμηθούν, ίσως δύο αθλήματα την εβδομάδα δεν είναι υπερβολή, ενώ για μια άλλη οικογένεια να είναι. Ή σκεφτείτε ότι η μαμά της φίλης του παιδιού σας μπορεί να είναι μουσικός και να θέλει το παιδί της να μάθει δύο μουσικά όργανα, αλλά αυτό να μην ταιριάζει στο πρόγραμμα του δικού σας παιδιού, που ήδη έχει ζωγραφική και ξένες γλώσσες στο πρόγραμμά του.

Μην ξεχνάτε και το πιο βασικό, ότι μπορείτε τώρα να δώσετε κάποια ερεθίσματα και βάσεις στο μικρό παιδί σας, αλλά μπορεί κάλλιστα να ασχοληθεί αργότερα και όσο μεγαλώνει με πλήθος άλλα πράγματα που μπορεί να το ενδιαφέρουν και μάλιστα τότε θα τα έχει επιλέξει πιο συνειδητά.

Οπωσδήποτε θέλετε να προσφέρετε τα πάντα στο παιδί σας και να του δώσετε πολύτιμα εφόδια. Θυμηθείτε, όμως, πως μέσα σε αυτά σημαντική θέση έχουν η ψυχική και σωματική του υγεία, που ενισχύεται από επαρκή ύπνο, χαλάρωση και χαρούμενο και ανέμελο παιχνίδι. Τα πιο πολύτιμα πράγματα που μπορείτε να του προσφέρετε είναι εκείνα που δεν θέλουν πολύ κόπο ή χρήματα, αλλά μπορείτε να τα οργανώσετε μόνοι σας. Οργανώστε οικογενειακές στιγμές, όπως να παίξετε επιτραπέζια παιχνίδια, να πάτε μια βόλτα στην εξοχή, να κάνετε ποδήλατο ή να κολυμπήσετε.

 

 

 

Ημερ/νία δημοσίευσης: 9 Οκτωβρίου 2011 

Διαβάστε επίσης...