Μαθησιακές Δυσκολίες & Μαθησιακό Έλλειμμα- Ποια η διαφορά και πώς αντιμετωπίζονται
Μαθησιακή δυσκολία ή μαθησιακό κενό; Σε ποιά κατηγορία μπορεί να εμπίπτει ένα παιδί, πώς θα γίνει η διάκριση και πώς θα αντιμετωπιστεί αντίστοιχα; Μας διαφωτίζει ο κ. Φώτης Παπαναστασίου, ειδικός παιδαγωγός.
Τα παιδιά με μαθησιακά προβλήματα διακρίνονται σε δύο κατηγορίες:
α) Τα παιδιά με μαθησιακό έλλειμμα ή μαθησιακά κενά (15% περίπου του μαθητικού πληθυσμού)
β) Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, ήπιες (7%) ή ειδικές (3%)
Στα παιδιά με μαθησιακά κενά-μαθησιακό έλλειμμα, οι δυσκολίες οφείλονται σε εξωγενείς κυρίως παράγοντες, όπως η ελλιπής σχολική φοίτηση, οι χαμηλές προσδοκίες των γονέων, η πολιτισμική υστέρηση, οι διαταραγμένες οικογενειακές σχέσεις, κ.ά. Οφείλονται, δηλαδή, σε παραλείψεις και εσφαλμένες παρεμβάσεις τόσο στο σχολικό όσο και στο οικογενειακό περιβάλλον του παιδιού κι όχι στην ιδιοσυστασία του. Θα πρέπει λοιπόν να τονιστεί ότι το παιδί με μαθησιακό έλλειμμα δεν παρουσιάζει αναπτυξιακές ανεπάρκειες.
Για την αντιμετώπιση τέτοιων δυσκολιών συστήνεται η παροχή ενισχυτικής διδασκαλίας στο σχολείο. Καλό θα είναι ακόμη να δίνεται στο παιδί περισσότερος διδακτικός χρόνος, περισσότερες ευκαιρίες για συμμετοχή και εμπέδωση του μαθησιακού υλικού, καλύτερη οργάνωση και διαχείριση του χρόνου, οργάνωση του τρόπου μελέτης, κτλ. Για μια ομαλή σχολική πορεία απαραίτητη είναι επίσης η ψυχολογική υποστήριξη του παιδιού και η υπομονή.
Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες διακρίνονται σε δύο κατηγορίες, στα παιδιά με ήπιες μαθησιακές δυσκολίες και στα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Τα παιδιά αυτών των κατηγοριών παρουσιάζουν αναπτυξιακές ιδιαιτερότητες και οι δυσκολίες τους οφείλονται σε δυσμενείς ενδογενείς αναπτυξιακούς παράγοντες. Οι μαθησιακές δυσκολίες, λοιπόν, οφείλονται στην ελλειμματική ανάπτυξη κάποιων γνωστικών λειτουργιών που σχετίζονται με τη διαδικασία της μάθησης.
Σε αντίθεση με τα παιδιά με μαθησιακό έλλειμμα, τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίεςαπαιτούν εξειδικευμένη διδακτική παρέμβαση. Δεν αρκεί η συνήθης ενισχυτική διδακτική βοήθεια, η οποία στην περίπτωση των μαθησιακών δυσκολιών είναι ματαιοπονία και ανώφελη καταπόνηση του παιδιού. Για την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών χρειάζεται εξατομικευμένη και συστηματική παρέμβαση, ειδικώς σχεδιασμένη και προσαρμοσμένη στις ανάγκες του κάθε παιδιού.
< Προηγούμενο | Επόμενο > |
---|