Αρχική σελίδα ΑΝΑΠΤΥΞΗ & ΦΡΟΝΤΙΔΑ Έχει το παιδί μου δυσγραφία ή κακογραφία;

Έχει το παιδί μου δυσγραφία ή κακογραφία;

Δεν γράφει καλά και ευανάγνωστα γράμματα; Πρόκειται για κακογραφία ή για δυσγραφία, μια μαθησιακή δυσκολία; Διαβάστε τις απαντήσεις.

 

Η δυσγαρφία εκδηλώνεται ως δυσκολία του παιδιού να παράγει αναγνώσιμη γραφή με το χέρι.

Είναι μαθησιακή δυσκολία και μπορεί να απαντάται μόνη της ή να συνυπάρχει με άλλες μαθησιακές δυσκολίες. Οι μαθητές με δυσγραφία παρουσιάζουν τα εξής συμπτώματα:

  •  δεν κρατάει τα μολύβια, στυλό, μαρκαδόρους, κ.τ.λ. με σωστό τρόπο
  • γράφει έξω από τα πλαίσια του τετραδίου
  • δυσκολεύεται να γράψει στις γραμμές του τετραδίου
  • κάνει  πολλά ορθογραφικά λάθη
  • χρησιμοποιεί αδικαιολογήτως συχνά τη γόμα
  • τα γράμματά του στις γραπτές εργασίες είναι δυσανάγνωστα
  • δεν χρησιμοποιεί παραγράφους
  • δε συμμετέχει ενεργά σε γραφοκινητικές δραστηριότητες
  • υπάρχει ακαταστασία στα γραπτά του
  • μπερδεύει τη σειρά των σελίδων στο τετράδιο
  • δεν τελειώνει τις γραπτές του εργασίες
  • αρνείται να συμμετέχει σε γραπτές εργασίες που είναι μεγάλες και απαιτούν χρόνο
  • έχει λάθος στάση σώματος κατά την γραφή

Η κακογραφία ΔΕΝ αποτελεί μαθησιακή δυσκολία. Είναι απλώς η κακή, πρόχειρη και γρήγορη γραφή. Συνήθως, ο μαθητής που κάνει δυσανάγνωστα γράμματα δεν διορθώθηκε από τον εκπαιδευτικό ή τους γονείς κατά τα πρώτα μαθητικά του χρόνια. Τα χαρακτηριστικά ενός μαθητή με κακογραφία είναι τα εξής:

  • δεν κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη
  • όταν δίνει την απαραίτητη προσοχή στο γραπτό του, αυτό δεν παρουσιάζει άσχημη εικόνα
  • τα γράμματά του είναι άνισα ως προς το μέγεθος και δυσανάγνωστα
  • δυσκολεύεται να τηρήσει κατά τη γραφή τα πλαίσια του τετραδίου
  • δυσκολεύεται να γράψει πάνω στις γραμμές του τετραδίου

Τόσο η δυσγραφία όσο και η κακογραφία μπορούν να διορθωθούν με την κατάλληλη εκπαίδευση. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η δυσγραφία ως μαθησιακή δυσκολία θα ακολουθεί το παιδί για όλη του τη ζωή, δεν είναι δηλαδή ιάσιμη. Μπορεί, ωστόσο, με τη σωστή και κατάλληλη εκπαίδευση να αξιοποιηθεί το μέγιστο των δυνατοτήτων του παιδιού και τα γραπτά του να μην παρουσιάζουν ακατάστατη και δυσανάγνωστη γραφή.

 

Φώτης Παπαναστασίου
Ειδικός Παιδαγωγός
MSc Σχολική Ψυχολογία