Αρχική σελίδα ΣΧΟΛΕΙΟ Διάβασμα στην πρώτη δημοτικού - ποιός ο ρόλος του γονιού;

Διάβασμα στην πρώτη δημοτικού - ποιός ο ρόλος του γονιού;

Το παιδί σας θα πάει φέτος στην πρώτη δημοτικού κι εσείς, δικαιολογημένα, ως γονείς είστε αρκετά αγχωμένοι. Ένα βασικό ζήτημα που σας απασχολεί είναι το διάβασμα του παιδιού στο σπίτι και με ποιόν τρόπο θα πρέπει να βοηθήσετε εσείς. Εδώ, σε συνεργασία με έμπειρη δασκάλα, θα σας δώσουμε κάποιες γενικές κατευθύνσεις, ώστε να γνωρίζετε ποιός θα είναι ο ρόλος σας.

 

Ο δάσκαλος θα δώσει κατευθύνσεις στην πρώτη συνάντηση με τους γονείς.

Το πρώτο που θα σας επισημάνουμε εδώ είναι ότι στην προσπάθειά σας αυτή, βασικός οδηγός και συμβουλάτορας θα είναι η δασκάλα ή ο δάσκαλος του παιδιού σας. Γνωρίζει την αγωνία σας και τις ανάγκες της πρώτης τάξης και είναι ήδη προετοιμασμένη για να σας εξηγήσει ό,τι χρειάζεται να γνωρίζετε. Γι’ αυτό και η πρώτη συνάντηση με τους γονείς των παιδιών της πρώτης τάξης γίνεται πολύ νωρίς, δηλαδή μέσα στις πρώτες δύο εβδομάδες, στην οποία η δασκάλα ή ο δάσκαλος θα δώσει τις απαραίτητες κατευθύνσεις.

Γνωρίζοντας ότι κάθε δάσκαλος ενδεχομένως λειτουργεί με τον δικό του τρόπο, γενικά σε αυτή τη συνάντηση ο δάσκαλος θα γνωρίσει τους γονείς, θα τους αναφέρει τι γραφική ύλη ή άλλα υλικά θα πρέπει να αγοράσουν και πώς αυτά θα χρησιμοποιηθούν. Επίσης, θα αναφερθεί πώς θα γίνεται η δουλειά στην τάξη, τι ζητάει ο δάσκαλος από τους γονείς, τι ζητάει από τα παιδιά και ποιός θα είναι ο δικός του ρόλος.

 

Ο δάσκαλος θα εξηγήσει τι δουλειά θα έχει το παιδί για το σπίτι.

Σε αυτή τη συνάντηση, επίσης, ο δάσκαλος θα εξηγήσει αναλυτικά πώς θα είναι η δουλειά που θα έχει το παιδί για το σπίτι, π.χ. αντιγραφή, ορθογραφία και πώς θα τη σημειώνουν τα παιδιά στο βιβλίο. Πιθανότατα θα εξηγήσει στους γονείς πώς να βοηθήσουν το παιδί να διαβάζει, σε ποιό βαθμό και πώς να το ελέγχουν.

Συνήθως, ο γονιός πρέπει να κάνει έναν έλεγχο στην ορθογραφία του παιδιού, να ακούει το παιδί στην ανάγνωση και να ελέγξει ότι το παιδί ολοκλήρωσε όλες τις υποχρεώσεις του για διάβασμα. Τέλος, να βεβαιωθεί ότι η τσάντα του είναι έτοιμη με όλα τα απαραίτητα βιβλία και τετράδια για την επόμενη  μέρα.

Γενικά, έχετε υπόψη σας ότι ο δάσκαλος είναι εκείνος που μπορεί να κατευθύνει αποτελεσματικά τον γονιό στον τρόπο που θα βοηθήσει το παιδί και επίσης ότι είναι εκεί για να σας εξηγήσει οποιαδήποτε απορία προκύψει.

 

Γενικές συμβουλές για το διάβασμα στο σπίτι

Οι γενικές συμβουλές που δίνουν οι δάσκαλοι για το διάβασμα του παιδιού στο σπίτι είναι αυτό να γίνεται σε συγκεκριμένο μέρος πάντα, ιδανικά σε δικό τους γραφείο, όπως επίσης να υπάρχουν κοντά στο παιδί όλα τα απαραίτητα (π.χ. 2-3 καλά ξυσμένα μολύβια, γόμα κτλ.) και χωρίς περισπάσεις, όπως π.χ. ανοιχτή τηλεόραση ή δυνατή μουσική.

Είναι, επίσης, πολύ σημαντικό το διάβασμα να γίνεται κάθε μέρα συγκεκριμένη ώρα και να υπάρχει μια ρουτίνα. Η ώρα που θα διαβάζει το παιδί δεν θα πρέπει να είναι πολύ αργά, δηλαδή μετά τις 6-7 μμ. που το παιδί είναι πια κουρασμένο.

 

Συνέπεια στην ώρα ύπνου και στην προσέλευση στο σχολείο

Μην αμελείτε ότι το παιδί θα πρέπει να κοιμάται νωρίς και ότι είναι πολύ σημαντικό να πηγαίνει στην ώρα του στο σχολείο για να μπορεί να προσαρμόζεται ομαλά στους ρυθμούς του μαθήματος που ξεκινάει.

 

Η γενική στάση του γονιού

Οι γονείς θα βοηθήσουν ιδιαίτερα το παιδί, εάν το ενθαρρύνουν σε κάθε του προσπάθεια και εκφράζουν τον ενθουσιασμό τους, ακόμη και με μια μικρή επιτυχία του παιδιού, π.χ. όταν γράψει έστω κι ένα γραμματάκι. Ταυτόχρονα, καλό είναι να του επισημαίνουν τα λάθη του με ηρεμία και χωρίς φωνές και να το διορθώνουν με κατανόηση.

 

 

Μην ξεχνάτε ότι το παιδάκι σας μπορεί να δείχνει ανέμελο, αλλά οπωσδήποτε έχει κι εκείνο το δικό του άγχος και αισθάνεται ότι όλοι ζητούν από εκείνο αρκετά καινούρια πράγματα, που ίσως του φαίνονται άγνωστα και δύσκολα. Χρειάζεται, λοιπόν, την υποστήριξη, την ενθάρρυνση και την ηρεμία που πρέπει να του μεταδώσετε. Με μια καλή συνεργασία όλων σας, γονιών-παιδιού-δασκάλου, τα αποτελέσματα θα είναι σίγουρα θετικά και το πιτσιρίκι σας θα μπει χωρίς προβλήματα στη νέα ζωή του δημοτικού σχολείου.

 

 

Συνεργάστηκε η κα Θάλεια Καλλιαντά, δασκάλα.

 

Ημ/νία δημοσίευσης: 6 Σεπτ. 2010

Διαβάστε επίσης...